Wat je zegt over je zelf bepaalt je identiteit



IVPEO zoekt kennis en deelt deze: Interessante onderzoeken, afwijkende meningen of gewoon leuk om te weten. We schrijven artikelen die zowel de mens als de organisatie beïnvloeden op het gebied van overtuigingen, organisatiekunde en psychologie. We hopen je hiermee van dienst te zijn.

Vandaag: Wat je zegt over jezelf bepaalt je identiteit

Vooroordelen

Onlangs sprak ik met een jongeman die mij vertelde dat hij meer een consultant was dan een verkoper. Blijkbaar zit in ons collectief geheugen dat we verkopers associëren met iets negatiefs. Uit mijn eigen kwalitatief onderzoekje, welke ik vaak houd tijdens een training, krijg ik vaak de volgende predicaten te horen: glad, man, pak, onbetrouwbaar, snel, truukjes, vlotte babbel en drammerig. Niemand gelooft dat verkopers onbetrouwbaar en glad zijn totdat vanuit meerdere kanten je dit te horen krijgt en of uit eigen ervaringen. Hierdoor ontstaat een beeld wat generaliserend is en ons veel overtuigingskracht kost in laten inzien dat verkopen psychologie is.Ik vroeg aan de jongeman hoe lang hij dit geloofde. ‘Geen idee, het is gewoon zo.’ Het werd even stil in de ruimte en ik liet zijn antwoord even zweven boven de groep. ‘Maar we verkopen toch complexe softwareoplossingen dus dan zijn we toch verkopers?’

Wat je zegt ben je zelf

Als je jezelf iets verteld wat je bent of misschien juist niet bent, dan hebben we de behoefte om consistent te zijn. Je bent wie je zegt te zijn, je identiteit is hier dus aan verbonden. Het in standhouden, namelijk het beeld wat je gecreëerd over jezelf en voor anderen moet kloppen met wat je zegt. Echter wat ik vaak zie dat men het een zegt terwijl iets anders verwacht wordt, namlijk als consultant de klant helpen om complexe software aan te schaffen en dat is toch echt verkopen.  Wie het verhaal blijft herhalen zal nimmer zijn volledige potentie bereiken. Als een overtuiging je ontmoedigt om iets te doen wat je eigenlijk moet doen, besef dan dat je jezelf beperkt in je mogelijkheden. Besef dat je dat doet op basis van ervaring, wat je jezelf verteld en wat men ervan vindt.Vertel je zelf een verhaal dat je stimuleert en inspireert in je ontwikkeling en houdt daaraan vast, wat ze ook tegen je zeggen. Werk aan je overtuiging dan werk je ook aan identiteit.