Waarom jij als accountant afboeking krijgt en hoe dat te verlagen

Sommige accountants krijgen alles gedaan bij de klant. Ze lijken een streepje voor te hebben, zijn inhoudelijk zeer goed geïnformeerd en lijken moeiteloos afboekingen en meerwerk met hun klanten te bespreken. Terwijl de ander zich met moeite staande weet te houden in de discussie.

Valkuilen

Afboekingen wordt door de accountant als zeer pijnlijk ervaren. En dit probleem heeft een aantal oorzaken:

  • Het team is zich niet bewust dat ze extra uren maken voor de klant
  • We constateren wel de extra uren maar doen er niets mee (hoort erbij)
  • Het wordt wel besproken met de klant maar dan te laat

Vijf tips om je afboeking omlaag te krijgen

Het gevolg is een verstoorde relatie met de klant. Onnodig en te voorkomen door:

  • Klant meenemen in het traject en dit blijvend doen, stel een communicatieplan op
  • Teamleden vooraf betrekken bij klanttraject, neem ze mee naar klanten
  • Per week bespreken de geboekte uren met teamleden en klant
  • Tijdig signaleren en helder uitleggen wat het probleem is. Organiseer sessies wanneer dit structureel is. Accepteer nu de indirecte uren.
  • Handig te zijn in de onderhandeling, bereid je voor.

 

Meer weten? Plan dan vrijblijvend een tactisch gesprek in om je afboekingen omlaag te brengen. Klik hier voor een afspraak