Veranderstrategie



In dit artikel geven we slechts een tip, namelijk het belang, de crux, de hefboom vinden om de verandering door te voeren. Heel simpel maar vraagt wel tijd.

Oppervlakkig

Bij het opstellen van de veranderstrategie is het essentieel een werkbaar principe voor het interventieplan te vinden. Het aangrijpingspunt (de angel of de kiem) is hopelijk bekend, maar het is nog niet duidelijk hoe er beweging in te krijgen. Eén van de redenen waarom veranderingen mislukken, is dat veel interventies te oppervlakkig worden uitgevoerd. De gedachte bij een veranderstrategie, in het geval van bijvoorbeeld een verkooporganisatie: ‘Zijn onze mensen in staat om te verschillende verkoopstrategieën te volgen? ‘Kunnen ze ons verhaal vertellen?’ is gebaseerd op het tegenovergestelde: zuinigheid (hoeveelheid), maar vaak wordt wel gevraagd om lang en diep genoeg te gaan om de zaak daadwerkelijk in beweging te krijgen.

De hefboom

We moeten dus op zoek naar de hefboom want dat is de kracht van de verandering. Anders gezegd: wat zijn de feiten waardoor wij de verandering gaan doorvoeren? Dat zijn harde onweerlegbare feiten. Daarnaast gaan we op zoek naar de gevoelens. Dat is subjectief maar belangrijk om mensen in beweging te krijgen. En als u op de zeepkist staat benoem dan beide aspecten. Dat is uw hefboom. In de praktijk is gebleken dat de zoektocht naar harde feiten en gevoelens vrij snel wordt overgeslagen. Men richt zich op de het doel maar niet op het proces. Zonder deze hefboom bent u op de langer termijn meer geld kwijt aan goed bedoelde interventies dan u lief is..! Het is alsof je bij een chirug zit en hij zegt: 'ik zie het al, hartpatiënt!' Toch knap zonder een anamnese. maar zo gaat het vaak met veranderingen.

En het paradoxale van dit alles? We doen  gewoon weer meer van hetzelfde.. Met als gevolg dat de uitkomst ook onveranderd blijft. Frustratie alom! Willen we de organisatie veranderen, dan moeten we goed kijken naar wat mensen beweegt. Misschien toch maar geen worskhop, maar ditmaal iets anders.

Als u vragen heeft dan aarzel niet,neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.