Sociale besmetting



IVPE/O zoekt kennis en deelt deze: Interessante onderzoeken, afwijkende meningen of gewoon leuk om te weten. We schrijven artikelen die zowel de mens als de organisatie beïnvloeden op het gebied van overtuigingen, organisatiekunde en psychologie. We hopen je hiermee van dienst te zijn.

Vandaag: Sociale besmetting

Regelmatig wordt ik gevraagd om meetings te analyseren en daarna een advies te geven. De meest gehoorde klacht dat deze vaak dodelijk saai zijn en niets toevoegen. En de oorzaken zijn voor de hand liggend.

In meetings zijn we soms niet echt helemaal erbij: de een zit aan een lastige klant te denken, de ander aan een interessante kans om vervolgopdrachten te krijgen bij een grote klant. En de weer ander is benieuwd of de loodgieter het lek heeft gerepareerd. Kortom niet altijd even aanwezig. Wat wel aanwezig  is, zijn onze telefoons. In de tas, broekzak, op tafel en zelf in de hand. Ieder piepje, lichtflits is een signaal van afleiding. In meetings zie ik ze vaak op tafel liggen. En dat is besmettelijk. Want als de manager zijn telefoon op tafel legt en daar regelmatig op kijkt, dan is het logisch dat zijn mensen dat ook doen. Sociale besmetting wordt dat genoemd. Vooraf regels stellen en het goede voorbeeld geven is een begin. Bijvoorbeeld door vooraf de telefoons gezamenlijk uit te zetten en ook weer aan te zetten. Voor sommige een hele opluchting. En voor de uitzondering moet vooraf gemeld worden. Zo kunnen meetings weer leuk worden.

Aanstekelijk

Sociale besmetting kent ook zeer zeker voordelen. Zorg dat je omgaat met mensen die bijvoorbeeld vakliteratuur lezen of, gezond eten en sporten, dan heeft dat ook effect op jou. En vergeet niet dat jijzelf ook weer anderen kunt besmetten met positief gedrag. Op die manier creëer je deels je eigen omgeving. Ben je bijvoorbeeld niet tevreden over de salesmeeting, dan doe eerst actief mee om vervolgens dan een suggestie te doen om de meetings leuk te maken.

IVPE/O

IVPE/O zoekt kennis en deelt deze: Interessante onderzoeken, afwijkende meningen of gewoon leuk om te weten. We schrijven artikelen die zowel de mens als de organisatie beïnvloeden op het gebied van overtuigingen, organisatiekunde en psychologie. We hopen je hiermee van dienst te zijn.