Ons verkoopteam deel 7



Verkoopteams zijn succesvol als de menselijke variatie erkennen, er eraan werken om de verschillen tussen de teamleden niet alleen te zien maar ook te waarderen. Kortom glimlach om de vreemde snuiter en toon liefde aan die arrogante immer goed presterende narcistische collega.

Bij een gesprek over verschillende persoonlijkheidstypen, salesprofessionals zijn hier bijzonder gek op, gebeurt het vaak dat een verkooptrainer in samenwerking met de Salesmanager met de Myers-Briggs-Type Inventory (MBTI),  kleurentest, of nog leuker; persoonlijkheid gebaseert op dieren. Testen die aangevenn hoe u zichzelf ziet en zorgt voor een serie initialen (ISTJ, ENSP, enzovoort), of een kleur: typisch een Rode met een beetje blauw of u bent een echte spreeuw. Een eitketje die u waarmee u het moet doen. Archetypes die direct en onomwonden aangeeft wie u bent. Handig voor de ander, niet leuk voor u omdat u een labeltje krijgt opgepakt.. Langzamerhand is het een soort psychologisch gezelschapsspel geworden. 'Mag ik van jou..?' Veel mensen die een dergelijke test hebben gedaan, en de initialen die ze cadeau hebben gekregen zijn een hulpmiddel om zichzelf te begrijpen en om andere mensen te vergeven die met andere karakteristieken zijn geboren. Een interessant systeem, vooral waardevol om uzelf te leren kennen.

In een verkoopteam doet het er echter niets toe hoe u zichzelf ziet of hoe u van binnen in elkaar steekt. Daar gaat het om uw gedrag aan de buitenkant, hoe u met andere mensen omgaat en hoe u wilt dat ze met u omgaan. Verkopers onder elkaar hebben al genoeg te doen om zich ook nog met de spirituele afstemming te moeten bezighouden.  We geven de salesmanager en of commercieel directeur het volgende mee: verminder de miscommunicatie, zorg dat u verwarrend gedrag rechttrekt en laat mensen effectiever samenwerken. Dat zijn dingen die u voor elkaar kunt krijgen. Op de werkplek interesseert het ons meestal niet hoe iemands binnenkant er uit ziet, Dat is tenslotte hun eigen zaak. Maar hoe ze zich gedragen, en met andere collegae en klanten omgaan, is essentieel voor hun waarde binnen het team. U hoeft iemand niet aardig te vinden om samen een product naar buiten te brengen. Als u maar met elkaar ‘door de deur’ kunt. Psycholoog David Merrill onderscheidt vier gedragsprofielen of zones waarmee hij mensen beschrijft. Het is een praktische manier om naar gedragsverschillen te kijken. Simpel omdat deze zichtbaar zijn en overtuigingen ‘in’ uw zitten. Een van de gedragszones is uw natuurlijke habitat, voor u welbekende gedrag, de plek waar anderen u dag in dag uit zien zitten. Meer daarover volgende week...

IVPEO

IVPEO zoekt kennis en deelt deze: Interessante onderzoeken, afwijkende meningen of gewoon leuk om te weten. We schrijven artikelen die zowel de mens als de organisatie beïnvloeden op het gebied van overtuigingen, organisatiekunde en psychologie. We hopen je hiermee van dienst te zijn.