Ons Verkoopteam deel 2



Als we aan salesteams denken, halen we ons graag het perfecte team voor de geest. Een sterk staaltje van salesmanagement, onze persoonlijkheid en zelfbeeld. De teamleden zijn autonoom, intelligent, goedgehumeurd en altijd bereid in te vallen als iemand het laat afweten. De leden van dit droomteam zitten ergens tussen ‘de braafste jongetjes en meisjes van de klas en ideale modellen uit de managementboeken en advertenties. Vandaag deel 2

De ervaring leert is dat, vooral in de beginfase, vrijwel alle teamleden problemen krijgen met de persoonlijkheid van de ander teamlid. A. is gewoon een asociale klojo, B. een vreemde snuiter en C is de labrador van de groep, altijd en voor iedereen beschikbaar. Dat is waar u tegen aan loopt binnen een team, en het is een van de belangrijkste redenen waardoor verkoopteams missers maken. Over het algemeen verschillen we net genoeg van elkaar om allerlei misverstanden te creëren. Die kunnen we weer oplossen, maar dat vraagt zelfkennis en aandacht voor degene die ons het bloed onder nagels vandaan haalt. Het vraagt ook de bereidheid om de samenwerking voort te zetten en niet op te geven. Er bestaan geen short-cuts en zeker geen Quick-fixes..! We hebben nogal de neiging om het snel op te geven, om slechte werkrelaties af te schrijven met ‘onverenigbare karakters en dus onoverkomelijke verschil van inzicht.’ Kahneman zegt hierover het volgende in zijn boek 'Ons Feilbaar Denken': 'we hebben de nare gewoonte om als het problemen gaat te snel een oplossing te zoeken. Het is (soms) beter om het probleem van meerdere kanten te bekijken en dieper te analyseren en dus rekening te houden met psychologische denkfouten.' Ofwel teamproblemen bevat dus meerdere lagen en denkpatronen  in communicatie. Het merendeel van de onverenigbaarheden kunt u oplossen met wat inlevingsvermogen, aandacht en gezond boerenverstand. Maar soms zijn de verschillen zo groot en het risico van beschadiging hoog, dat er geen hoop meer is voor het team. Waarover later meer.

Laten we nu eens kijken wat er wél kan! Dat betekent verder kijken dan de eerste indruk, minder van uit eigen wereldbeeld redeneren en verder dan de perfecte modellen uit managementboeken. Dat wordt waden door de modder van het menselijk bestaan, het verkennen van het innerlijke theater in al zijn verschillende, verrassende en soms merkwaardige optredens. Maar ook verdraagzaamheid en blijven werken aan rapport (contact maken) jegens allen die wat minder geweldig zijn dan wijzelf.

Lees ook deel 1

IVPE/O is verkoopstrateeg, pragmaticus en biedt inzichten in de psychologie van verkoop en overtuigingen, onderzoeker, fanatiek margeverhoger, spreker, columnist, verkooptrainer met humor en vooral zelfspot. Bel gerust voor een teammeeting.